Doorgaan naar hoofdcontent

7 gênante schrijffouten die ik dagelijks maak

Schrijven, typen, sms'en ... We doen het dagelijks. 💬📱💻 Waardoor we dus ook dagelijks worden geconfronteerd met hoe goed je in de Vlaamse/Nederlandse taal bent. En dat zorgt wel eens voor enkele gênante schrijffouten. In ieder geval, thank god voor Google en spellingscorrectie! 🙏

  1. Dt-fouten vermijden door een zin te herschrijven? Jep, daar heb ik me al eens schuldig aan gemaakt. De dt-regel an sich is misschien wel oké, maar al die uitzonderingen weer! Hoe kan je er in godsnaam nog aan uit ... 🤨
  2. Ik heb járen gedacht dat het 'zowiezo' was, maar het is dus 'sowieso'. Blijkbaar 🤷‍♀️. (En sinds dat je het weet, stoor je je er dus ook aan als anderen het fout schrijven!)
  3. Woorden in de verleden tijd zetten, is een standaard struggle. Maar Engelse woorden in de verleden tijd zetten, is pas echt een uitdaging. Klein testje, wat is volgens jou de verleden tijd van updaten?*
  4. Spreekwoorden, kan hier een jaarlijkse blokperiode voor voorzien worden aub? Ik haal ze steeds door elkaar, weet niet wat bij wat hoort, ... Het is rampzalig. Was het nu de bomen door het bos niet meer zien? Of het bos door de bomen? En was het nu de vogel uit de boom kijken? Of de kat uit de boom? En was het iemand dood maken met een blije mus? Of blij maken met een dode mus? 🙈
  5. Kunnen we met z'n allen besluiten om nooit meer 'niet weerhouden' te gebruiken?  Als ik ergens gesolliciteerd heb & ik krijg een mail met 'niet weerhouden' erin, baseer ik me gewoon op de 'jammer' of 'succes met de verdere zoektocht' die ook in de mail staat ... IEDEREEN GEBRUIKT DIT FOUT. (Hoezo, frustratie?)
  6. Ik moet nog steeds het alfabet half zingend afgaan om te weten welke letter voor een andere komt. Zou dit ooit stoppen? 🤔 
  7. Spellingscorrectie is life. Echt, thank God voor Google en de spellingscorrectie. Als ik van een getypt woord ineens begin te twijfelen, en er verschijnt geen rode lijn onder ... Dan typ ik 'qmlkdjq'. Gewoonweg om te checken of de spellingscorrectie opstaat 😇 
*Het antwoord is: ik updatete

Onze taal podcast aflevering is echt hilarisch! Luisteren kan in je favo podcast app.

Reacties

Populaire posts van deze blog

S2E02: Wegvluchtend publiek tijdens live podcast, versprekingen & flaters

We lachen onszelf kapot tijdens het vertellen over onze epic fail live podcast 😂 (en over onze algemene podcast blunders) 🙈. Verder hebben we het over onze mogelijke eerste hate-comment, balzak zweet, scheten laten, onwetendheden als volwassene & ons assertieve feministische zelve. 💁‍♀️  

S2E09: Anti-rimpelcrème, make-up, cellulitis rollers, … hoezo onzekerheden?

Samen met onze gast Patricia, hebben we het over onze grootste lichamelijke onzekerheden. 🕺 We bespreken ons gezamenlijke nummer 1 struggle: buikvet 🥴, dat we meer naakte lijven zouden moeten zien, waarom we gewicht linken aan 'er verzorgd uitzien', dat onzekerheden ons systematisch worden opgedragen 🤬 & Patricia haar tips om te dealen met je onzekerheden. 💪 Een erg waardevolle aflevering!   Wie is Patricia? Patricia is aan het begin van haar ‘BV-carrière’ want ze werd pas geïnterviewd door de Libelle over ‘Die strijd met de kilo’s: vrouwen openhartig over de eeuwige haat-liefdeverhouding met hun gewicht’.

Dit zijn de 7 redenen waarom begrafenissen gênant zijn!

Een begrafenis; we zijn er allemaal (jammer genoeg) wel eens naartoe geweest. De vele ongeschreven regels, ongemakkelijkheden en awkward stiltes horen er ook jammer genoeg bij 😅. En daarbij heeft Charlotte al meer dan duizend begrafenissen bijgewoond ... 🤯 (We zitten met een ervaringsdeskundige dus.) We lijsten de gênante dingen rond begrafenissen voor je op! 👇 Als er iemand sterft, is de er gewoonte dat de vrienden en kennissen een bidprentje in de brievenbus krijgen. 📜 En als je al eens meer dan één bidprentje in je handen hebt gehad, weet je dat er maximaal 3 templates zijn waarop die kaartjes zijn gebaseerd. In meer varianten komen ze niet. 🤣 Kan iemand hier aub een business in starten? Danku! 🙏 Vervolgens schrijf je zelf een kaartje voor de naasten van diegene die gestorven is. Je hanteert Google voor ' originele gecondoleerd teksten '. 🔍 Maar iets origineels krijg je uiteraard niet. Enkel diepzinnige irrelevante shizzle dat je zelf ook niet zou willen horen als je